Exposition
VOID collective - SARA ᵀᴹ
- Museum
Extra info
Bij aankoop van een ticket aan verminderd tarief vragen we aan de ingang een officieel bewijs.Voor deze expo in de Botanique neemt VOID de volledige museumruimte in met een totaalinstallatie die de toeschouwer onderdompelt in een parallel universum. De verschillende expositieruimten worden de productiesite van SARA (Souvenir Archival Recording Apparatus). SARA is een fictieve onderneming die zich bezighoudt met het verzamelen en archiveren van gesproken en geheugen-gerelateerde sporen van de mensheid.
Wanneer
24 februari 2022 to 17 april 2022Waar
- Museum
Deuren
12:00 > 18:00Organisatie
Botanique
De toeschouwer treedt binnen in een tableau vivant dat zich aandient als een echte productie-eenheid waar gegevens worden verzameld en in real time worden getranscodeerd. De ruimte wordt ingevuld met menselijke vormen. Enkele van hen zijn in stilte gehuld en druk in de weer om ervoor te zorgen dat de productieketen die veeleer verouderd aandoet, vlot te laten werken. Deze achterhaalde en tijdrovende productiezone vormt een schril contrast met de denkvorm van onze tijd en de rendementsnormen die mensen vandaag tot het uiterste drijven. Andere figuren, antropomorfistische avatars of computerstemmen verschijnen op schermen of weerklinken door de luidsprekers om het publiek door het productieproces te leiden.
Met deze installatie zet VOID zijn zoektocht voort naar het vormgeven van de leegte. De onstoffelijkheid wordt opgeroepen zowel door het geluid - als golvend fenomeen zonder eigen materie - als door de persoonlijke herinnering aan een intieme ervaring op de rand van onze cortex.
VOID is een collectief van beeldend kunstenaars Arnaud Eeckhout (BE 1987) en Mauro Vitturini (IT 1985). Ze wonen en werken in Brussel sinds 2013 maar zijn actief in en buiten België. Ze waren laureaat van de Prix Médiatine (2015) en van de Salomon Residency Award aan het ISCP New York (2019).
VOID ontwikkelt een beeldende zoektocht rond geluid als overbrenger. Hierbij maken ze gebruik van het geluidsmedium op dezelfde manier als een schilder zijn penseel gebruikt om de omtreklijnen van de realiteit te schetsen.
Het duo neemt de onzichtbaarheid en het onstoffelijke van geluid als vertrekpunt voor hun prospectie waarbij ze de taal- en geheugenverschijnselen in vraag stellen. Hun multidisciplinaire aanpak wordt gekenmerkt door hun gebruik van een veelheid aan vormen zoals video, installatie, boeken, performance, tekeningen, voorwerpen, geluidsstukken of interventies in de openbare ruimte.