Back to overview

Nieuws

SAVE THE CLUBS, WEAR THE CLUBS

Live2020

Live2020, het solidariteitsfonds opgericht door de Belgische livemuzieksector om collega’s in financiële moeilijkheden te steunen, krijgt hulp uit de creatieve sector. Een tiental bekende en aanstormende Belgische designers en visuele artiesten lanceert vandaag de Live2020 Collection.

De Live2020 Collection is een collectie ‘Venue T-shirts’ i.p.v. band T-shirts. Iedereen heeft wel een shirt van een favoriete band, maar ook onze live clubs hebben vandaag meer dan ooit fans nodig. De clubs - en iedereen die er werkt om livemuziek mogelijk te maken – zijn zwaar getroffen. Ze worstelen momenteel om een tweede lockdown te overleven. 

Met de Live2020 Collection wil de creatieve sector daarom extra middelen inzamelen voor het Live2020 Fonds zodat zij de steun aan de live clubs kunnen opdrijven. De T-shirts in de collectie zijn absolute collector’s items. Het artwork op elk van de shirts is van de hand van een vooraanstaande Belgische designer of visuele artiest. Het T-shirt van Botanique werd ontworpen door Tom Tosseyn, die als grafisch designer onder meer Raf Simons, Hugo Boss en Alexander McQueen tot zijn klanten mag rekenen. De opbrengst uit de verkoop van de unieke T-shirtcollectie gaat integraal naar het Live2020 Fonds dat geld inzamelt voor zij die in de clubs livemuziek mogelijk maken (van backliners tot stagehands, van muzikanten tot boekingsagenten, van dj’s tot podiumbouwers, van geluidstechnici tot roadies) en het nu financieel moeilijk hebben. Wie een T-shirt koopt helpt dus meteen de zwaarst getroffen spelers uit het Belgische livecircuit. 

Voor de campagne rond de Live2020 Collection stonden enkele jonge Belgische muzikanten model, waaronder Tessa Dixson, Glints, Faisal en MEYY. Zij werden geregisseerd door Sidney Van Wichelen, en gefotografeerd door Ines Vansteenkiste-Muylle, met de hulp van een enthousiaste ploeg stylisten, geluidstechnici, cameramensen en andere medewerkers die zich allemaal vrijwillig inzetten om de noodlijdende live sector hulp te bieden. De campagne werd opgenomen in de Botanique.

Live2020 zamelt al geld in sinds het begin van de Coronacrisis. Begin november maakte het fonds een eerste schijf van 179.022 euro noodhulp vrij voor verschillende particulieren en projecten binnen de livemuzieksector. Dat bedrag volstaat evenwel totaal niet om de noodlijdende livemuzieksector te redden. De verkoop van de ‘Venue T-shirts’ zal hopelijk opnieuw zorgen voor een welgekomen extra steun, maar om de sector er echt bovenop te helpen, is een extra financiële reddingsboei van tientallen miljoenen euro’s nodig, vanuit de verschillende overheden. Daar wil de creatieve sector met dit initiatief ook nog eens op wijzen.