Concert
CARLOS CIPA - GRÉGOIRE GERSTMANS
- Museum
Extra information
19:30 doors open (Grand Salon)20:00 Grégoire Gerstmans
21:05 Carlos Cipa
When
Tue. 2 May, 2023Where
- Museum
Doors
19:30Organiser
Botanique

CARLOS CIPA
The idea behind Carlos Cipa’s new album is easy to describe: one room, one piano, onepianist/composer. Taking one’s time. Approaching with the greatest possible impartiality. Simplyimprovising, at first only from, for, and with oneself. But what at first might seem a simple conceptbecomes more complex at a closer look.Apart from the idea of impartiality and self-speculation, Cipa took one other decisive conceptualapproach: to play as quietly as possible.
The fascinating result is nothing less than the discovery of anew piano sound world, with considerably fewer percussive elements and significantly more stringsound, some of which would hardly be perceptible without recording technology or amplification andwhich, according to Cipa, allows “an even deeper empathy with the instrument”. In the age of fake authenticity, remakes, and pieces commissioned for high-reach mood playlists, this approach is perhaps one of the few remaining ways to create art: to revealour true selves. Radically personal. Radically intimate. Radically honest. Ourselves, as we are.

GREGOIRE GERSTMANS
"Je me souviens encore de la petite statue en plâtre trônant sur le piano de mon grand-père et de l’odeur des vieilles partitions rangées dans son bureau. C’est une tradition dans la famille, un peu comme un tiroir qu’on ouvre et qu’on referme. De génération en génération et de main en main, le témoin se transmet sous la forme d’un instrument de musique. Moi j’ai choisi les percussions. Je me souviens des mercredis et samedis après-midi. Julien, mon grand-père violoniste, fondateur de l’Académie de musique de Hannut, me laissait à la fin des cours jouer sur son piano brun. J’avais 7 ans quand mon grand-père m’apprit les premiers accords.
Pour Eric, mon père, c’est le violon alto qui l’accompagne depuis des années et l’emmène de l’Orchestre Philharmonique de Liège à Alain Bashung, William Sheller, Robert Wyatt. Au cœur même de mon enfance, il m’a légué son amour pour la fusion des sonorités classiques et modernes, l’audace du mariage des genres, sa soif du mélange des styles. Quant à moi, bien au-delà de ce devoir de mémoire et de filiation, je recherche toujours la magie du son pur et fondateur des premiers âges, cette musique au piano qui à jamais restera gravée dans mon cœur. Je recherche cette enfance, la naïveté d’une mélodie épurée.”
Extra information
19:30 doors open (Grand Salon)20:00 Grégoire Gerstmans
21:05 Carlos Cipa