(c) Mehdi-Georges Lahlou_72 vierges

Praktische Info

Uren:

Van Woensdag tot Zondag - 12:00 tot 20:00

Tarieven:

5,50 €: volle prijs

4,50 €: senioren, studenten, groepen, JAP

3,50 €: Bota’carteschoolgroepen, werkzoekenden

2 €: Muzex

Gratis:

- voor kinderen -12 jaar, vergezeld door een volwassenen (geen groepen)

- op zondagvoor de inwoners van Sint-Joost op vertoon van identiteitskaart 

Rondleidingen

Groep: 65 € + toegangsticket tot de tentoonstelling

Groep -26 jaar: 55 € + toegangsticket tot de tentoonstelling

 

Contact en reservaties: 02/226.12.18 of expos.edu@botanique.be

Muzex

Wanneer je een concertticket koopt en 'slechts' 2€ extra betaalt, kan je diezelfde avond ook naar de lopende tentoonstelling gaan kijken!

U bent hier

MEHDI-GEORGES LAHLOU - BEHIND THE GARDEN

donderdag 14.09.17 - zondag 05.11.17
Museum

Curator: Simon Njami

 

In het najaar verwelkomt de Botanique een solotentoonstelling van de jonge Frans-Marokkaanse kunstenaar Mehdi-Georges Lahlou.

Zijn werk was al te zien in het Museum op de collectieve tentoonstelling Nass Belgica in 2014, en deze keer legt hij beslag op de hele ruimte met een persoonlijk project, ontworpen voor de Botanique, waarin hij bestaande en nieuwe werken samenbrengt. 

 

Al jarenlang spitst Mehdi-Georges Lahlou zijn werk toe op de confrontatie tussen de culturele verschillen van zijn gemengde afkomst, door middel van verdraaiingen en hybridisatie. Hij verkent het concept van ‘soort’, het belang van godsdiensten en tradities met een ogenschijnlijke nonchalance die soms grenst aan oneerbiedigheid. Vertrekkend van zijn intieme standpunt tasten zijn werken de grenzen van het geloof, de droombeelden en de stereotypen af. In zijn performances, waarbij zijn lichaam centraal staat, de voornaamste drager van zijn werken, vermengt hij symbolen en afgezaagde clichés en nodigt hij de toeschouwer uit om deel te nemen aan de verwarring die hij zaait, binnen de arabisch-islamitische en de joods-christelijke codes.

Zijn werken vermengen het groteske en het absurde, maar getuigen desalniettemin van een diepgaande identiteitsvraag, waarvan hij onophoudelijk de middelen vernieuwt, met zowel humor als engagement.

 

Voor zijn tentoonstelling in de Botanique tovert Mehdi-Georges Lahlou de zaal van het Museum om tot een eigenzinnige tuin. Hij beeldt er een persoonlijk paradijs af, zijn eigen projectie van “Jannah”, waarin hij de dubbelzinnigheid cultiveert die kenmerkend is voor zijn oeuvre. Je wandelt er tussen bustes die getooid zijn met ongebruikelijke voorwerpen, zandlopers met couscous, wijwatervaten van kaneel of intrigerende madonna’s zonder gelaat. Balancerend, breekbaar of vergankelijk: zijn werken roepen vragen op rond hun eigen toekomst en hun mogelijke verdwijning. Deze zweem van vergankelijkheid begeleidt de bespiegelende wandeling waarop de kunstenaar ons uitnodigt. Via een myriade van traditionele en liturgische elementen, waarvan hij opzettelijk de oorsprong en de initiële bestemming wegmoffelt, voert hij ons mee in de kronkels van een meerlagige denkoefening, een echte reis voor zintuigen.

 

Mehdi-Georges Lahlou (1983, woont en werkt in Brussel) is afgestudeerd aan de Ecole des beaux-arts de Nantes en de AKV St. Joost in Breda.

Hij nam deel aan talloze nationale en internationale tentoonstellingen. Onder de groepstentoonstellingen vinden we onder andere het Centre Pompidou Málaga (Hips Don’t Lie, 2016); het Institut d’art contemporain van Villeurbanne (Le temps de l’audace et de l’engagement, De leur temps, 2016), de 11de Biënnale van Dakar (DAK’ART 2014) en het Institut du Monde Arabe, Parijs (Le corps découvert, 2012). Onder de solotentoonstellingen vinden we Of the Confused Memory, Galerie Rabouan Moussion, Parijs (2017); And Even If Nothing Takes Root in this Oasis, Galerie Transit, Mechelen; I Did Not Have To Cross the Sea, Merton D, Simpson Gallery, New York (2015) en Even the Dust Remains, In Flanders Fields Museum, Ieper (2015).

 

Mehdi-Georges Lahlou wordt in België vertegenwoordigd door Galerie Transit, Mechelen en in Frankrijk door Galerie Rabouan Moussion, Parijs. 

 

Simon Njami (1962) is schrijver, kunstcriticus en curator.

Hij heeft talloze curatorschappen op zijn actief staan, waaronder de 12de editie van Dak’art, Biënnale van Dakar (2016); Something else (Off Biennale Cairo, Kaïro 2015), Après Eden (Maison Rouge, Parijs, 2015) en The Divine Comedy (Smithsonian Institution, Washington 2015 / SCAD Museum of Art, Savannah, 2015 / MMK, Frankfurt am Main, 2014).

 

beeld : (c) Mehdi-Georges Lahlou_72 vierges