JOEL MEYEROWITZ - Where i find myself

Praktische Info

Uren:

Van Woensdag tot Zondag - 12:00 tot 20:00 / OPENINGSUREN FEESTDAGEN : gesloten om 18 uur op 24 en 31 december

Tarieven:

5,50 €volle prijs

4,50 €senioren, studenten, groepen, JAP

3,50 €: Bota’carteschoolgroepen, werkzoekenden

2 €: Muzex

Gratis:

- voor kinderen -12 jaar, vergezeld door een volwassenen (geen groepen)

- op zondagvoor de inwoners van Sint-Joost op vertoon van identiteitskaart 

Rondleidingen

Groep: 65 € + toegangsticket tot de tentoonstelling

Groep -26 jaar: 55 € + toegangsticket tot de tentoonstelling

 

Contact en reservaties: 02/226.12.18 of expos.edu@botanique.be

Muzex

Wanneer je een concertticket koopt en 'slechts' 2€ extra betaalt, kan je diezelfde avond ook naar de lopende tentoonstelling gaan kijken!

Partners

U bent hier

JOEL MEYEROWITZ - Where i find myself

donderdag 14.12.17 - zondag 28.01.18
Museum

Deze tentoonstelling wordt verwezenlijkt in samenwerking met Galerie Polka.

 

Joel Meyerowitz, geboren in 1938 in de Bronx in New York, is een straatfotograaf die in de voetsporen van Henri Cartier-Bresson en Robert Frank trad. Hij is samen met Stephen Shore en William Eggleston een van de eersten die de voorkeur geeft aan kleurfilms in een tijdperk van zwart-wit. 

Zijn eerste boek, “Cape Light”, gepubliceerd in 1978, is een klassieker in de kleurenfotografie geworden. Er werden meer dan 150.000 exemplaren van verkocht. Enkele jaren later duikt hij met “Wild Flowers” (1983) op humoristische wijze in de stad en haar rituelen, in de Verenigde Staten, in Mexico, in Frankrijk, in Spanje en in Marokko. Hij verkent er de stedelijke natuur en enkele van de wilde tuinen. In 1994 is hij de medeauteur van Bystander: A History of Street Photography, een boek dat vandaag een referentie is geworden op het vlak van straatfotografie. 

Begin jaren ’90 stapt de Amerikaanse fotograaf af van de straatfotografie om zich meer te richten op portret (“Redheads”, 1991), landschap (“Tuscany: Inside the Light”, 2003) en de studie van kleurharmonieën. Zijn werk wordt meer bespiegelend. Meer recent besteedde hij drie jaar aan het vastleggen van de laatste natuurruimtes van de stad New York. Een selectie van beelden uit dit werk werd tentoongesteld in het Museum of the City of New York (2009-10) en werd gepubliceerd in “Legacy: The Preservation of Wilderness in New York City Parks” (Aperture, 2009). 

De kunstenaar was de enige fotograaf die toegang kreeg tot de ruïnes van het World Trade Center net na 11 september 2001. De beelden die hij toen vastlegde vormen een archief van onschatbare waarde en een getuigenis zonder weerga van de geschiedenis van Ground Zero. Ze zijn tentoongesteld in meer dan 200 steden en 60 landen. 

Sinds het begin van zijn carrière heeft Joel Meyerowitz meer dan een dozijn boeken en een retrospectieve van zijn werk gepubliceerd. “Taking my time” werd in 2010 uitgegeven door Phaidon. In 1998 produceerde en regisseerde hij zijn eerste film, Pop: het verslag van zijn road-trip van drie weken met zijn zoon, Sasha, en zijn ouder wordende vader, Hy. 

Onder de voornaamste tentoonstellingen van zijn werk kunnen we die vermelden in het Eastman House in Rochester in 1996 alsook “My European Trip” in het Museum of Modern Art in New York in 1968. Joel Meyerowitz vertegenwoordigde de Verenigde Staten op de Biënnale voor Architectuur van Venetië in 2002 en won meer dan twaalf prijzen, waaronder de beurs van het Guggenheim en de “Deutscher Fotobuchpreis”. 

In 2013 organiseerde het Maison Européenne de la Photographie een belangrijke retrospectieve van zijn werk. De werken van Meyerowitz zijn te zien in talloze publieke collecties, meer bepaald in het Museum of Modern Art, in het Metropolitan en in het Whitney Museum of American Art van New York.