De bloeiperiode van de Albanese fotografie

Praktische Info

Uren:

Van woensdag tot zondag van 12:00 tot 20:00

Tarieven:

Vrije toegang

Muzex

Wanneer je een concertticket koopt en 'slechts' 2€ extra betaalt, kan je diezelfde avond ook naar de lopende tentoonstelling gaan kijken!

U bent hier

De bloeiperiode van de Albanese fotografie

woensdag 16.02.11 - zondag 27.03.11
Galerie

Parallel met de tentoonstelling van Norbert Ghisoland in het Museum kan men in de Galerie een opmerkelijke reeks foto’s ontdekken, genomen in dezelfde periode in Albanië.

De Albanese fotografie is onbekend in het westen, maar vormt een van de rijkste Fotografische oeuvres van de Balkan en wellicht een van de belangrijkste van Europa.

De geschiedenis begint met een zekere Pjetër Marubi, een aanhanger van Garibaldi die op de vlucht was en een toevluchtsoord vond in het Ottomaanse Rijk, en meer bepaald in de stad Shkodra. Als een ware pionier opent hij in 1850 de eerste fotostudio van Albanië. Al snel overstijgt het succes van dit bedrijfje de grenzen van de stad en komt de hele Albanese samenleving voor zijn lens poseren. Na zijn dood volgen er verschillende generaties fotografen die de geschiedenis en het plaatselijke dagelijks leven behandelen. Deze “aedes van licht”, zoals Ismaïl Kadaré hen noemt, zullen zorgen voor de bloeiperiode van de albanese fotografie. Daaraan komt pas een einde in 1944, wanneer de dictator Enver Hoxha aan de macht komt. De indrukwekkende galerij van portretten die ze nalaten, houdt het midden tussen een maatschappelijke getuigenis en een artistiek werk. De modellen poseren steeds voor geschilderde decors die haast niet veranderen in de loop der decennia, in mise-en-scènes die zijn samengesteld als echte schilderijen.

Dit etnologische oeuvre werd na een halve eeuw repressie en isolement van onder het stof gehaald, en laat ons op de achtergrond de verschillende gezichten ontdekken van de weinig gekende geschiedenis van Albanië: die van een Ottomaans, onafhankelijk Albanië, maar ook het Albanië bezet door Mussolini.

 

Ondanks de duidelijke oosterse invloeden en de duizenden kilometers die Shkodra scheiden van Frameries, biedt de albanese fotografie van het begin van de 20ste eeuw toch op zijn minst opmerkelijke gelijkenissen met die van de portretfotograaf uit de borinage, Norbert Ghisoland.

 

 

Een tentoonstelling voorgesteld door Loïc Chauvin, bedenker van het boek «Albanie, visage des Balkans» en Christian Raby, professor filosofie en fotografie.